Emnevisning

  • Om DVM-1T

    DVM-1T er for motiverte ungdomsskoleelever med behov for større faglige utfordringer. Her kan de ta faget Matematikk 1T på videregående nivå i tillegg til vanlig undervisning på ungdomsskolen.

    DVM1T bruker omvendt undervisning. Elevene går først gjennom fagstoff på egen hånd i form av videoer, animasjoner, tekst og oppgaver, og sender tilbakemelding til læreren, som da kan tilpasse undervisningen etter elevenes behov. Selve undervisningsøktene foregår i et virtuelt klasserom, med egen nettlærer og medelever som er like interessert i matematikk som eleven. Der kan de gå rett på de morsomme og krevende matematikkproblemene, og diskutere fagstoffet i elevgrupper.

    Som elev i DVM-1T blir du elev på en videregående skole i faget matematikk 1T og får mulighet til å bli ferdig med faget mens du går på ungdomsskolen. Faget er krevende og vår erfaring er at du bør ha 6 (minst en sterk 5er) i matematikk på ungdomsskolen. Undervisningen skjer etter skoletid to ganger per uke - ca. 60 minutter hver gang. Men dette vil variere noe på de ulike skolene som tilbyr DVM.

    Påmelding til DVM-1T gjøres av elevens ungdomsskole. Informasjon om påmelding finnes  nedenfor.

    Vi ønsker deg hjertelig velkommen som søker!  Nedenfor vil du finne mer utdypende informasjon om tilbudet. Ikke nøl med å ta kontakt med oss for ytterligere spørsmål på dvmsupport@iktsenteret.no

  • Timeplan for skoleåret 2016/17

  • Hvor krevende er DVM-1T?

    I DVM-1T tar eleven faget matematikk 1T på videregående skole. 1T oppleves av de fleste som utfordrende både pga av det faglige nivået, tempoet i faget og at innholdet er mer teoretisk.

    Vår erfaring er at eleven bør ha 6 (minst en sterk 5er) i standpunkt  og være villig og motivert til å arbeide med faget. Eleven tar et helt stort ekstra fag i tillegg til alle fagene på ungdomsskolen. Derfor - DVM-1T er for elever som klarer seg godt i matematikk og som i tillegg har tid og ressurs til å ta et fag ekstra. Erfaringsmessig krever det at du i arbeider i 1-2 timer i tillegg til timene med faget.

    img

     

    • Muligheter når eleven begynner på VG1?

      Hvis eleven har fått standpunkt i faget kan videre matematikkfag forseres. Eleven kan også velge å ta faget på nytt for å forbedre karakteren - se nedenfor.

      Forseringsmuligheten etter DVM-1T er avhengig av tilbudet på den videregående skolen du begynner på etter ungdomsskolen.  Det er derfor fornuftig å orientere seg om dette. Det finnes også noen muligheter for nettbaserte studier for videre forsering.

      Viser forøvrig til Udir dokument "Føring av vitnemål og kompetansebevis for videregående opplæring 2016" hvor det hetter i kapittel 7.7:

      "7.7 Fag tatt fra videregående opplæring på ungdomstrinnet

      Elever som har tatt fag fra videregående opplæring mens de var elever på ungdomstrinnet, vil dersom faget er bestått, få godkjent faget når de er tatt inn i videregående opplæring. Faget føres da med karakter på vitnemålet/kompetansebeviset med FAM34 «Fag tatt u.tr. § 1-15». I rubrikken år fører dere det året faget ble tatt. På kompetansebeviset må det også føres programområdekode GSGSK0VG--. Elevene beholder retten til førstegangsvitnemål, dersom vilkårene for øvrig er oppfylt, jf. pkt. 1.2 På kompetansebeviset, som den videregående skolen utsteder, skal det føres fravær på vanlig måte, jf. pkt. 8.1. Kunnskapsdepartementet har bestemt at elever som følger og fullfører et forsert løp selv velger om de ønsker at faget de har fulgt skal godkjennes i tråd med forskrift til opplæringsloven § 1-16 første ledd.

      Forskrift til opplæringsloven §§ 1-15 og 1-16. Rundskriv Udir-04-2013 om elever som tar fag fra videregående opplæring på ungdomstrinnet. "

      img

       

      • Hva kreves av elevens ungdomsskole/skoleeier?

        For at en elev skal kunne delta i DVM-1T, må det gjøres et enkeltvedtak i henhold til §1-15 i forskrift til opplæringsloven (se vedlagt «Mal for enkeltvedtak» nedenfor). Vedtaket gir elever muligheten å følge faget på videregående skole. Det er skoleeier som gjør enkeltvedtaket, som også må godkjennes av elevens foresatte. Deretter vil eleven bli tatt opp som elev i Matematikk 1T ved en videregående skole.

        Undervisningen krever en god dialog med deltakende ungdomsskoler.  Ved å melde opp elever på DVM-1T forplikter ungdomskolen å tilrettelegge følgende for elevene;

        • God bredbåndskapasitet inn til skolen og i skolens interne datanett.
        • Elevene må ha tilgang til hver sin datamaskin med lydkort, webkamera og gode hodetelefoner med mikrofon.
        • Ungdomsskolen må være behjelpelig med å sikre forsvarlig prøvegjennomføring.
        • Datamaskinene må være utstyrt med kontorstøtteprogramvare (MS-Office eller OpenOffice) og nettlesere av nyere dato.
        • Tilgang på lokal IKT-støtte som kan være behjelpelig ved lokale tekniske problemer.

        Kjør vår maskintest for å sjekke om skolen har tilstrekkelig infrastruktur.

        Illustrasjon: Hva kreves av ungdomsskolene?

         

      • Evalueringer og tilbakemeldinger


        Det er gjennomført flere evalueringer av prosjektet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning har fulgt prosjektet og leveret rapporten du kan åpne nedenfor. I tillegg har flere av skoleeiere foretatt løpende evalueringer lokalt. Til høyre kan du se hva Vestfoldelevene svarte.

        img

         

        • Mediaoppslag om DVM-1T

          Det har stått mye om DVM-1T i landets aviser og i tillegg har prosjektet vært omtalt i NRK og på andre TV-stasjoner. Her kan du se og høre litt om hva andre syntes om DVM-1T - blandt annet av statsminister Erna Solberg!

          Felles for oppslagene er at elevene syntes at faget er utfordrende, undervisningen fungerer overraskende bra og at de har gode lærere.

          img

           

          • DVM-1T - Deltakende fylker og ulike tilbud

            DVM-1T er fortsatt et prosjekt. Dette betyr at vi prøver ut ulike modeller for hvordan undervisningen bør organiseres. Nytt av året er at vi skal prøve ut en ny modell for å gjennomføre undervisningen i DVM-1T.  Vi kaller den hybridmodellen fordi den kombinerer undervisning i både store og små grupper.  I denne modellen prøver vi ut en kombinasjon med undervisning i en storgruppe og samarbeid i smågrupper.  Dette betyr at DVM-1T gjennomføres etter to ulike modeller for å organisere undervisningen:

            1)   Klassen som utgangspunkt for organiseringen.

            Denne organiseringen er velutprøvd i DVM-1T.  Her blir elevene delt inn i klasser på ca 25 elever primært etter fylkestilhørighet.  Elevene får en egen nettlærer som gjennomfører 2 undervisningsøkter i uken med klassen.  Den pedagogiske modellen er basert på omvendt undervisning (fliped classrom).  Det er forventet at elevene gjennomgår en ”e-leksjon” og gir en egenvurdering før undervisningen i det virtuelle klasserommet.  Nettlæreren benytter egenvurderingene til å tilpasse undervisningsøktene etter elevenes behov.

            Ca 225 elever fra følgende fylker vil få undervisning etter denne modellen:

            • Finnmark
            • Troms
            • Nordland
            • Møre og Romsdal
            • Hordaland
            • Rogaland
            • Vest-Agder
            • Hedmark
            • Oppland.

            2)   Hybridmodellen

            Hybridmodellen kombinerer undervisning i en storgruppe og smågrupper.  En av ukens økter er i en storgruppe på ca 160 elever og den andre økten vil være i en gruppe på ca 20 elever.  I begge øktene vil vi utnytte muligheten som ligger i teknologien som benyttes til å aktivisere elevene.   Hybridmodellen bruker også omvendt undervisning, og forutsetter at elevene har gjennomgått e-leksjonene og besvart egenvurderingen før undervisningsøktene.

            Ca 70 elever fra Vestfold og Buskerud og 90 elever fra landets øvrige fylker vil bli tatt opp på dette tilbudet.

            Norges kart -alle kan dekta

             

            • Hvordan bli med på DVM-1T? - påmelding

              Nytt refleksjons- og påmeldingsverktøy

              Nytt av året er at alle elever som ønsker å delta i DVM-1T må kjøre et refleksjonsverktøy før de søker om opptak.   Erfaringer fra tidligere år viser at elevene bør reflektere over om de har tilstrekkelig med tid, motivasjon og faglig kapasitet til å gjennomføre DVM-1T.   Gjennom å kjøre refleksjonsverktøyet vil elevene få innblikk i hva som kreves og de vil få en tilbakemelding på temaer de bør vurdere ekstra før de melder seg opp til undervisning.  På denne måten ønsker vi å forbedre kvaliteten på opptaket og redusere frafallet. 

              For å kunne kjøre refleksjonsverktøyet og påmeldingen må den enkelte elev logge inn på DVM-plattformen.  Innlogging gjøres med elevens Feide-konto og registrering av en lisensnøkkel.

              Rutine for påmelding:

              1) Ungdomsskolelærer/ungdomsskole sender epost til dvmsupport@iktsenteret.no og ber om lisensnøkkel.

              2) Eleven logger inn på dvm.iktsenteret.no med egen Feide-konto.  Gjennom å registrere lisensnøkkelen får eleven tilgang til refleksjons- og påmeldingsverktøytøyet.  (Har ikke din skoleeier Feide? Send e-post til dvmsupport@iktsenteret.no)

              3) Elevene kjører refleksjonsverktøyet "Passer DVM-1T for meg"

              4) Elevene kjører "Påmelding DVM-1T" hvis de ønsker å melde seg på. 

              Frist for påmelding:  1. juni 2016.

              5) Elevopptaket vil bli gjort før 20. juni.

              Er det plass til alle?

              DVM-1T har blitt et populært tilbud og ble overbooket forrige skoleår.   Ungdomsskolen må derfor vurderer om den enkelte elev har tid, motivasjon og faglig kapaisitet til å ta et ekstra fag på vgs i tillegg til ungdomsskolefagene.  Det er kun disse elevene som skal få lisensnøkkel og mulighet til å kjøre refleksjons- og påmeldingsverktøyet.  

              Dersom tilbudet blir overbooket vil det bli satt opp ventelister etter følgende prioritet:

              1 - Elever som er ferdig med ungdomsskolematematikken gjennom et lokalt forseringsløp vil bli prioritert.

              2 - Elever fra deltakende fylker vil bli prioritert

              3- Elever fra skoler med mange påmeldte vil IKKE bli prioritet.  Erfaringsmessig har mange av disse skolene ikke gjort en grundig nok "utsiling" og har høyt frafall.   Vi vil be disse skolene om å prioritere elevene eller å utarbeide et lokalt forseringstilbud utenfor DVM.

              Det er den enkelte videregående skole som til slutt bestemmer hvem som skal få tilbud om DVM-1T.

              Illustrasjonsbilde:  Påmelding DVM 1T